måndag 18 juni 2012

Bit ihop

Kost berör verkligen alla och alla har åsikter. Det  finns två saker som kan störa mej gällande detta.

1. Är när folk har svårt att acceptera andras kostval. Jag respekterar att människor äter socker och mjöl om det är vad de själva vill, men då vill jag gärna ha samma respekt tillbaka. Jag försöker inte omvända andra med att tala om att "de har fel", det funkar aldrig. Jag kan bara säga att jag mår sjukt mycket bättre sen jag slutat med socker/mjöl på regelbunden basis. Vissa har mycket svårt att acceptera detta.

2. Jag lider lite när människor försöker göra hälsomedvetna val och får helt galna kostråd att följa. Tex diabetiker kan äta vad de vill, javisst men riskerna blir sjukt mycket större för komplikationer, rådet borde vara lågkolhydratkost och välj sedan själv om du vill det eller inte. Alla livrädda kolesterolmänniskor tycker jag också synd om. Att välja bort gräddfil bara för att den innehåller 12%fett och det höjer kolesterolet gör mej ledsen. Just bara för att då vill man äta mat som gynnar ens hälsa och så blir det så fel. Men vi är inte där än, det tar som kostdoktorn säger ofta x antal år innan ett paradigmskifte kan ske, en generation kan behöva dö av för att det ska kunna ske. Förut trodde vi att jorden var platt, sedan att jorden var univerums mittpunkt och solen snurrade runt oss. I rest my case.

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet!

    När tar vi musslorna då?! ;-) puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)

      Musslorna kan intas nästan när som helst, första veckan i juli jobbar jag natt, annars är det lugnt. Vi får väl klara av midsommar först kan jag tänka :)

      Radera