torsdag 6 september 2012

Snabbkurs i kolesterol

På förfrågan lägger jag ut länken till kostdoktorns "snabbkurs i kolesterol". Ni hittar den här. Läs så långt ni orkar, det är värt sin läsning.

Dagens varning i rapport (har endast läst på deras webbsida) kan man inte säga mycket om eftersom det i artikeln inte står vilken sorts studie det är, vad den gick ut på, hur länge den pågått och hur den utfördes. Väldigt (!) viktiga faktorer. Det man kan säga är att kolesterol består av flera delar (LDL och HDL bland annat) och att bara se det totala kolesterolet kan i många fall kan vara missvisande.

Personligen har jag funderat ett tag på att kolla mina blodfetter. Gör jag det ska jag be dem kolla, totalkolesterol, LDL, HDL, triglycerider, totalkolesterol/HDL. Längre ner i snabbkursen förklaras hur de bör vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar