söndag 1 mars 2015

Deffa

Som sagt, en ny epok har inletts enligt planeringen. Startade lite tidigare då jag insåg att det kommer behövas tidsmässigt. Fokus har skiftat radikalt och nu handlar kost och träning om att tappa fett och behålla muskler, dvs deffa. Den som vill veta vad jag baserar min deff på kan läsa det själv, följ bara länken Deffa.

För min del innebär detta att jag kommer ligga på ett intag av 120g protein per dag och max 1700 kcal. Träningsnivån ligger på 4-5pass/v fast hinner jag mer så gör jag så klart det.

Jag har kört 5 dagar nu och det jag har märkt är att det är jäkligt svårt att komma upp i proteinmängden, så det får jag jobba lite på. Mycket är inlärning såhär i början. Jag väger nästan allt jag äter och skriver upp och räknar ut vad jag får i mig för att få lite insikt om hur jag ligger till, det är nästan ett måste. Hittills har jag inte behövt vara speciellt hungrig. Protein mättar otroligt bra.

Fokus ligger också på att äta så bra mat som möjligt, dvs ren mat, ej processad. Socker skall fortfarande undvikas men på lördagar har jag dealat med mig själv att få äta små mängder godis (bara jag hamnar under mitt kcal intag) bara för att inte få psykbryt och totalt lessna.

Om detta fungerar så kommer jag att tappa ca 500g fett i veckan. Jag planerar att tappa 8kg vilket innebär att det kommer ta ca 4 månader. Nu gäller tunnelseende och fullt fokus. Tycker det är sjukt spännande att se hur det kommer gå och än så länge finns bara glädje i allt detta.


2 kommentarer:

  1. Oj vilken satsning! Vad är målet och varför? Dum fråga kanske du tycker men man blir ju så nyfiken. Hur länge deffar man/du? Kan inte mycket om sånt här...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 30 års kris kanske!? ;) Nä men du vet nog varför. Hur länge beror ju helt på vart du befinner dig i dina egna förutsättningar och vad du har för mål. För min del blir det ca 4mån,man kan göra det snabbare men då blir det också avsevärt mycket jobbigare...

      Radera